Saturday 2 June 2018

Cara memasang iklan adsense di tengah entri

Cara memasang iklan adsense di tengah entri

Salam semua. Macam mana juadah berbuka anda semua hari ni? Ok. Sempena hari cuti hari ni, jom kita belajar cara meletakkan iklan adsense di tengah entri.

Cara Memasang Iklan Adsense Ditengah Artikel Postingan

Iklan adsense boleh di letakkan di mana-mana sudut blog


Bagi mereka yang belum mengetahui, sebenarnya iklan adsense ni boleh di letakkan di mana-mana sudut di dalam blog. Samada di widget ataupun di dalam entri/posting kita.

Kebanyakkan dari kita meletakkan iklan adsense di bahagian widget kerana ianya mudah untuk di alihkan ke kiri, kanan, atas dan juga bawah. Kita just drag sahaja widget tu.

Untuk kali ini, kita lihat cara memasang iklan adsense di dalam entri/posting. Caranya mudah sahaja. Tetapi ia perlukan sedikit ketelitian kita ketika memasang iklan adsense ini.


Cara Memasang Iklan Adsense Ditengah Artikel Posting


Cara memasang iklan ditengah artikel sangatlah mudah, untuk cara ini dilakukan dengan memasang kod iklan di dalam template blog dan tidak menggunakan widget blog. Cara-caranya adalah berikut ini :

Langkah ke #1. Login ke blog Anda, kemudian masuk ke menu "Template" lalu pilih "Edit HTML".

Langkah ke #2. Setelah berada dihalam "Edit HTML" pada template blog Anda, sila cari kod <data:post.body/>. Terdepat beberapa kod tersebut, silakan pilih salah satu yang benar-benar menampilkan entri anda. Di sinilah trick akan bermula. Ada template yang mempunyai <data:post.body/>  di tiga tempat (macam blog BeWe). 

Untuk memastikan kedudukan iklan di tengah-tengah entri, kita perlu copy dan paste kod di langkah #5. Kita perlu buat satu satu dahulu. Jangan tukar serentak. Nanti tak tahu yang mana satu tempat yang betul. Jika kita dah paste kod di Langkah #5 dan memasukkan kod adsense, kita view blog dan pilih salah satu entri kita. Ingat, kita perlu view blog terus. Jangan sesekali kita save template dan klik ke bahagian post. Ataupun paling mudah, kita buka browser baru (new tab) dan masukkan url blog kita dan klik mana-mana entri kita.

Jika iklan masih tidak keluar juga, kita klik tab pada halaman edit html tadi dan klik ctrl+z (undo). Lepas tu kita search <data:post.body/>  yang ke dua pula dan paste kod di Langkah #5 tadi dan paste kod adsense sekali lagi. Kemudian kita view blog sekali lagi

Langkah ke #3. Login ke Google Adsense, kemudian pilih kod unit iklan yang akan ditampilkan.


Langkah ke #4. Copy code unit adsense anda (300 x 250 , 700 x 90 dsb).

Langkah ke #5. Selanjutnya sila paste kod <data:post.body/> dengan kode dibawah ini.
<div expr:id='&quot;post1&quot; + data:post.id'/>
<div class='googlepublisherads' style='margin:20px 0'>
<center>
--Letakan kod unit adsense  disini--
</center>
</div>
<div expr:id='&quot;post2&quot; + data:post.id'><data:post.body/></div>
<script type='text/javascript'>
var obj0=document.getElementById(&quot;post1<data:post.id/>&quot;);
var obj1=document.getElementById(&quot;post2<data:post.id/>&quot;);
var s=obj1.innerHTML;
var t=s.substr(0,s.length/2);
var r=t.lastIndexOf(&quot;&lt;br&gt;&quot;);
if(r&gt;0) {obj0.innerHTML=s.substr(0,r);obj1.innerHTML=s.substr(r+4);}
</script>



Catatan : text yang saya beri tanda warna biru disitu posisi untuk meletakan kode unit iklan yang sudah diparse, sedangkan nomor yang saya beri tanda warna pink itu merupakan untuk meletakan posisi iklan. Silahkan jika Anda ingin menggantinya, maka ganti dengan angka 3 atau 4. Jika Anda mengganti dengan angka 3, maka iklan akan naik ke atas sepertiga dari halaman postingan, dan jika mengganti dengan angka 4 maka iklan akan naik lagi posisinya menjadi seperempat halaman postingan. Semakin besar Anda mengganti angka tersebut, maka posisi iklan akan semakin ke atas.

Langkah ke #6. Silahkan "Save Template".

Bagaimana, mudah bukan?, Jika Anda telah melakukan semua langkah diatas makas sekarang Anda memiliki iklan yang muncul ditengan artikel. Sekian dulu uraian dari saya semoga bermanfaat dan selamat mencoba.




4 comments: